MEGFIGYELŐK
Trafó Kortárs Művészetek Háza
Bemutató: 2018.11.24.
Mindenkinek van valami rejtegetnivalója. Az operatív munka során az lesz sikeres, aki feloldódik és hiteles marad a különböző szerepekben: a privát életben nem kelt gyanút, megnyeri magának a célszemélyt, és a tartótisztje is megbízik benne.
Hatvanas évek, Magyarország. Az állambiztonság figyelteti Michael Besenczyt, a magyar származású, angol férfit. Besenczy filmrendezést tanul a Színház- és Filmművészeti Főiskolán. A magyar hatóságok arra gyanakodnak, hogy a vendéghallgató az angol hírszerzésnek kémkedik. A róla jelentő megfigyelők feladata: alakítsanak ki mély, bizalmas és akár erotikus kapcsolatot a célszeméllyel, és szállítsanak róla kompromittáló információkat. De bármennyi jól teljesítsenek is, az informátorok sem bújhatnak el egymás és az állambiztonság figyelő tekintete elől. Az ember pedig törékennyé válhat, ha a megfigyelt személy pillantásában hirtelen legsötétebb félelmeivel néz szembe.
„Sokat kutattam az Állambiztonsági Szolgálatok Történeti Levéltárában, amely a korszak tárgyalásához fontos adalékokat szolgáltat, és egyre több dolog eszembe jutott ezekről a megsárgult, sokszor helytelen helyesírással legépelt ügynökjelentésekről.”
(Kelemen Kristóf)
Hatvanas évek, Magyarország. Az állambiztonság figyelteti Michael Besenczyt, a magyar származású, angol férfit. Besenczy filmrendezést tanul a Színház- és Filmművészeti Főiskolán. A magyar hatóságok arra gyanakodnak, hogy a vendéghallgató az angol hírszerzésnek kémkedik. A róla jelentő megfigyelők feladata: alakítsanak ki mély, bizalmas és akár erotikus kapcsolatot a célszeméllyel, és szállítsanak róla kompromittáló információkat. De bármennyi jól teljesítsenek is, az informátorok sem bújhatnak el egymás és az állambiztonság figyelő tekintete elől. Az ember pedig törékennyé válhat, ha a megfigyelt személy pillantásában hirtelen legsötétebb félelmeivel néz szembe.
„Sokat kutattam az Állambiztonsági Szolgálatok Történeti Levéltárában, amely a korszak tárgyalásához fontos adalékokat szolgáltat, és egyre több dolog eszembe jutott ezekről a megsárgult, sokszor helytelen helyesírással legépelt ügynökjelentésekről.”
(Kelemen Kristóf)
Fotók: Csányi Krisztina
„Az öt színész bonyolult kapcsolati hálót sző rejtett, tiltott vagy társadalmilag elfogadott vágyakból, vonzalmakból. Csupa erős karakter és keményre faragott, felesleges díszektől megpucolt játékmód, távol a kismagyar, ügyes, karakterformáló reáliáktól, közelebb a nagy drámai eseményeket és belső történéseket firtató színészethez. (...) az évad kivételes pillanataihoz tartozó előadás.”
(Tompa Andrea, Magyar Narancs)
„A Megfigyelők (...) a folyamatos gyanakvás állapotát mutatja be a maga dokumentarista bázisú, azonban most fikciós, időnként álomszerű pszichothriller-krimijén keresztül. Mintha David Lynch mesélné el a gulyáskommunizmust... A színházi nyelvek ravasz keveredésének köszönhető, hogy a Megfigyelők nem múlt idejű, hanem egy loop, amelybe beszorulva időzavart élhetünk át. Így végre kortárs tapasztalat az az untig ismert, csakhogy ezúttal testi tüneteket is produkáló gondolat, hogy nem hagytuk magunk mögött a szocializmus reflexeit. Velünk élnek tovább, körbe-körbe forgunk, kitörésre képtelen.”
(Herczog Noémi, Élet és Irodalom)
„ «Mi, magyarok, született leselkedők vagyunk» – hangzik el Sándor szájából egy ponton, de ez már nagyjából az utolsó csepp abban a csillogóan áttetsző pohárban, aminek az oldalán tanulmányozhatjuk a saját vonásainkat. Kelemen Kristóf Megfigyelőkje szigorúan adatolt, ugyanakkor erős érzelmi bevonásra apelláló, felkavaró látlelet arról, amit örökül kaptunk, amiben évtizedek óta dagonyázunk, és amit jó eséllyel tovább adunk utódainknak. (...) ideje kimondani, hogy nem a kapuk előtt, de a színpadon áll az új generáció, és ha például erre a mostani alkalmi alkotócsapatra nézek, örömmel jelentem, hogy teljes fegyverzetben.”
(Jászay Tamás, Revizor)
(Tompa Andrea, Magyar Narancs)
„A Megfigyelők (...) a folyamatos gyanakvás állapotát mutatja be a maga dokumentarista bázisú, azonban most fikciós, időnként álomszerű pszichothriller-krimijén keresztül. Mintha David Lynch mesélné el a gulyáskommunizmust... A színházi nyelvek ravasz keveredésének köszönhető, hogy a Megfigyelők nem múlt idejű, hanem egy loop, amelybe beszorulva időzavart élhetünk át. Így végre kortárs tapasztalat az az untig ismert, csakhogy ezúttal testi tüneteket is produkáló gondolat, hogy nem hagytuk magunk mögött a szocializmus reflexeit. Velünk élnek tovább, körbe-körbe forgunk, kitörésre képtelen.”
(Herczog Noémi, Élet és Irodalom)
„ «Mi, magyarok, született leselkedők vagyunk» – hangzik el Sándor szájából egy ponton, de ez már nagyjából az utolsó csepp abban a csillogóan áttetsző pohárban, aminek az oldalán tanulmányozhatjuk a saját vonásainkat. Kelemen Kristóf Megfigyelőkje szigorúan adatolt, ugyanakkor erős érzelmi bevonásra apelláló, felkavaró látlelet arról, amit örökül kaptunk, amiben évtizedek óta dagonyázunk, és amit jó eséllyel tovább adunk utódainknak. (...) ideje kimondani, hogy nem a kapuk előtt, de a színpadon áll az új generáció, és ha például erre a mostani alkalmi alkotócsapatra nézek, örömmel jelentem, hogy teljes fegyverzetben.”
(Jászay Tamás, Revizor)
DÍJAK:
Kortárs Magyar Dráma-díj
Színikritikusok Díja 2019 A legjobb új magyar dráma/színpadi szöveg (megosztva) és a legjobb független színházi előadás (továbbá a legjobb díszletért jelölve)
Halász Péter-díj jelölés
Staféta-közönségdíj, 3. helyezett
FESZTIVÁLSZEREPLÉSEK:
2019 – Thealter Fesztivál, Szeged
2019 – Palm Off Fest, Prága
2019 – Fast Forward, Drezda
2020 – World Theatre in Sofia, Szófia (online stream)
2022 – Hungary Live Festival, New York
Somogyi Sándor („Rómeó” fn. ügynök): Baki Dániel
Michael Besenczy: Rétfalvi Tamás
Sárközi Judit: Józsa Bettina
Rózsa Erzsi („Puma” fn. ügynök)/Pataki elvtársnő: Réti Iringó
Horváth hadnagy: Jankovics Péter
Dramaturg: Turai Tamás
Látvány: Schnábel Zita
Jelmezasszisztens: Bartos Letícia
Zene: Márton Péter (Prell)
Videó: Virág Balázs, Gyenei Péter
Kutatás (archív felvételek): Barna Orsolya
Technikai vezető: Lengyel Ákos
Rendezőasszisztens: Totobé Anita, Bordás Katinka
Szervezés: Kiss Réka Judit, Szinai Eszter
Angol fordítás: Cseh Dávid
Produkciós vezető: Böröcz Judit
Rendező, író: Kelemen Kristóf
Külön köszönet: Cseh Dávid, Dinea László, Forgács Péter - Privát Fotó és Film Alapítvány, Kuti Edit, Pálinkás Bence György, Szőnyei Tamás, Thury Gábor, Nyílt Társadalom Archívum (OSA), FORTEPAN
Támogatók: Trafó Kortárs Művészetek Háza, Orlai Produkciós Iroda, Budapest Főváros Önkormányzata, BVA - Budapesti Városarculati Nonprofit Kft., Staféta, NKA, EMMI, FÜGE Produkció, Jurányi Produkciós Közösségi Inkubátorház
A produkció a Budapest Főváros Önkormányzata által meghirdetett Staféta program keretében valósult meg.
Kelemen Kristóf az Esztrád Színház Művészeti Ösztöndíj nyertese.
Michael Besenczy: Rétfalvi Tamás
Sárközi Judit: Józsa Bettina
Rózsa Erzsi („Puma” fn. ügynök)/Pataki elvtársnő: Réti Iringó
Horváth hadnagy: Jankovics Péter
Dramaturg: Turai Tamás
Látvány: Schnábel Zita
Jelmezasszisztens: Bartos Letícia
Zene: Márton Péter (Prell)
Videó: Virág Balázs, Gyenei Péter
Kutatás (archív felvételek): Barna Orsolya
Technikai vezető: Lengyel Ákos
Rendezőasszisztens: Totobé Anita, Bordás Katinka
Szervezés: Kiss Réka Judit, Szinai Eszter
Angol fordítás: Cseh Dávid
Produkciós vezető: Böröcz Judit
Rendező, író: Kelemen Kristóf
Külön köszönet: Cseh Dávid, Dinea László, Forgács Péter - Privát Fotó és Film Alapítvány, Kuti Edit, Pálinkás Bence György, Szőnyei Tamás, Thury Gábor, Nyílt Társadalom Archívum (OSA), FORTEPAN
Támogatók: Trafó Kortárs Művészetek Háza, Orlai Produkciós Iroda, Budapest Főváros Önkormányzata, BVA - Budapesti Városarculati Nonprofit Kft., Staféta, NKA, EMMI, FÜGE Produkció, Jurányi Produkciós Közösségi Inkubátorház
A produkció a Budapest Főváros Önkormányzata által meghirdetett Staféta program keretében valósult meg.
Kelemen Kristóf az Esztrád Színház Művészeti Ösztöndíj nyertese.