BORKÓSTOLÁSSAL EGYBEKÖTÖTT TEHETSÉGGONDOZÁS
[interaktív színházi vetélkedő]
MU Színház
Bemutató: 2019.01.25.
Vettek már részt olyan versenyen vagy állásinterjún, ahol a döntéshozatali szempontok zavarosak voltak, és a tudás helyett a rokoni vagy érdekkapcsolatok, az uram-bátyám viszonyok döntöttek? A fekete humorú előadás során senkit nem hagynak bizonytalanságban: a nézők bepillanthatnak a kulisszák mögé, ahol a bizottság tagjai a korrupció és a kirekesztés széles tárházát vonultatják fel. Az előadást az alkotók személyes élményei inspirálták, hiszen ők is többször voltak már döntéshozó helyzetben, míg máskor éppen nekik kellett számot adniuk a tudásukról.
A Borkóstolással egybekötött tehetséggondozás egy improvizatív módon születő komédia, egy hungarikumismereti vetélkedő, ahol maguk a nézők a versenyzők. Csak rajtuk múlik, hogy mennyire vesznek részt a játékban: végignézik a politikai korrektség földbe döngölését, vagy szerepbe bújnak, és az előbbre jutás reményében tovább építik azt a rendszert, amelyben a hangzatos mondatok mögött cinizmus rejlik, és ahol a nemzeti értékek tartalom nélküli felhasználása lehet a karrierépítés alapja.
A projekt első verziója 2016-ban készült a 12-es kapucsengő galériában, majd 2017-ben az OPEN Fesztiválon továbbfejlesztett változatban láthatták a nézők, a hivatalos bemutató pedig 2019-ben volt a MU Színházban.
„Ha játszani akarunk, el kell fogadnunk a hivatalos és az általuk felállított játékszabályokat is, és közben úgy kell tennünk, mintha minden a legnagyobb rendben lenne. Én például a leggátlástalanabbul játszom az ő szabályaik szerint, azt találom mondani, hogy a kritikáimon keresztül világnyelvvé fogom tenni a magyart, és meg is nyerem a vetélkedőt.” (Rádai Andrea, Magyar Narancs)
„Az interaktív előadáson egy furcsa nemzeti vetélkedőre érkezünk, amely a pufajkás-turulos beszédmódot a kereskedelmi csatornák kvízműsoraival ötvözi. Nagyon gyorsan világos lesz, hogy a verseny, amin részt veszünk, velejéig korrupt, hogy a nyereményt valakinek a valakije fogja majd megkapni a végén, és hogy mi, többiek, csak biodíszletként asszisztálunk ehhez az egészhez. Nagyon explicit, átélhető és idegesítő módon modellezi tehát az előadás hétköznapi valóságunkat.”
(Puskás Panni)
Vettek már részt olyan versenyen vagy állásinterjún, ahol a döntéshozatali szempontok zavarosak voltak, és a tudás helyett a rokoni vagy érdekkapcsolatok, az uram-bátyám viszonyok döntöttek? A fekete humorú előadás során senkit nem hagynak bizonytalanságban: a nézők bepillanthatnak a kulisszák mögé, ahol a bizottság tagjai a korrupció és a kirekesztés széles tárházát vonultatják fel. Az előadást az alkotók személyes élményei inspirálták, hiszen ők is többször voltak már döntéshozó helyzetben, míg máskor éppen nekik kellett számot adniuk a tudásukról.
A Borkóstolással egybekötött tehetséggondozás egy improvizatív módon születő komédia, egy hungarikumismereti vetélkedő, ahol maguk a nézők a versenyzők. Csak rajtuk múlik, hogy mennyire vesznek részt a játékban: végignézik a politikai korrektség földbe döngölését, vagy szerepbe bújnak, és az előbbre jutás reményében tovább építik azt a rendszert, amelyben a hangzatos mondatok mögött cinizmus rejlik, és ahol a nemzeti értékek tartalom nélküli felhasználása lehet a karrierépítés alapja.
A projekt első verziója 2016-ban készült a 12-es kapucsengő galériában, majd 2017-ben az OPEN Fesztiválon továbbfejlesztett változatban láthatták a nézők, a hivatalos bemutató pedig 2019-ben volt a MU Színházban.
„Ha játszani akarunk, el kell fogadnunk a hivatalos és az általuk felállított játékszabályokat is, és közben úgy kell tennünk, mintha minden a legnagyobb rendben lenne. Én például a leggátlástalanabbul játszom az ő szabályaik szerint, azt találom mondani, hogy a kritikáimon keresztül világnyelvvé fogom tenni a magyart, és meg is nyerem a vetélkedőt.” (Rádai Andrea, Magyar Narancs)
„Az interaktív előadáson egy furcsa nemzeti vetélkedőre érkezünk, amely a pufajkás-turulos beszédmódot a kereskedelmi csatornák kvízműsoraival ötvözi. Nagyon gyorsan világos lesz, hogy a verseny, amin részt veszünk, velejéig korrupt, hogy a nyereményt valakinek a valakije fogja majd megkapni a végén, és hogy mi, többiek, csak biodíszletként asszisztálunk ehhez az egészhez. Nagyon explicit, átélhető és idegesítő módon modellezi tehát az előadás hétköznapi valóságunkat.”
(Puskás Panni)
Fotók: Csányi Krisztina/Vincze Alina/Dinea László
Alkotók: Kelemen Kristóf, Pálinkás Bence György, Regényi Júlia, Tarr Judit
Operatőr: Vincze Alina
Technikai vezető: Payer Ferenc
Koncepció: Kelemen Kristóf, Pálinkás Bence György
Külön köszönet: Színház- és Filmművészeti Egyetem, Böröcz Judit, Dorogman Hédi
Támogató: NKA
Operatőr: Vincze Alina
Technikai vezető: Payer Ferenc
Koncepció: Kelemen Kristóf, Pálinkás Bence György
Külön köszönet: Színház- és Filmművészeti Egyetem, Böröcz Judit, Dorogman Hédi
Támogató: NKA