NIKÉ,
SZABADSÁGUNK SZOBRA
[élő kapcsolás]
Trafó Kortárs Művészetek Háza (Liberty Fesztivál)
Bemutató: 2021.08.23.
A fejetlen nőalak, a McDonald’s előtt ülő költő és Lenin. Az egyiket lebontották, a másik új identitást kapott, a harmadiknak kérdéses a sorsa. A közös bennük, hogy magukban hordozzák egy város emlékezetét: munkásmozgalmi ünnepségeket, bányásznapokat, ellenzéki megmozdulásokat, Tinder-randikat és bátorságpróbákat, vagy akár a vadkapitalizmus szellemét, a magára hagyott munkásosztály nyomait.
A köztéri szobrok története általában meglepően kalandos. A különböző hatalmak felállítják, majd a kormányváltások és rendszerváltások következtében áthelyezik vagy ledöntik őket. Mégis közös a sorsuk: a felállításuk pillanatában eldől, hogy előbb vagy utóbb az emlékezés helyét átveszi a felejtés, és mind romokká válnak. Miközben a nézők adott távolságból, egy közös térben ülve követik őt, Kelemen Kristóf a kameráján keresztül, egy szubjektív idegenvezetés során mutatja be a szülővárosa, Pécs szobortörténeteit, amelyek izgalmasan fonódnak össze a magyar történelem és a személyes életútja eseményeivel. A virtuális jelenlétben megszülető produkció a dokumentumszínház, a városi séták és az influenszervideók stílusát ötvözi. Középpontjában a közösség, a hatalom és a kollektív emlékezet kérdései állnak.
A köztéri szobrok története általában meglepően kalandos. A különböző hatalmak felállítják, majd a kormányváltások és rendszerváltások következtében áthelyezik vagy ledöntik őket. Mégis közös a sorsuk: a felállításuk pillanatában eldől, hogy előbb vagy utóbb az emlékezés helyét átveszi a felejtés, és mind romokká válnak. Miközben a nézők adott távolságból, egy közös térben ülve követik őt, Kelemen Kristóf a kameráján keresztül, egy szubjektív idegenvezetés során mutatja be a szülővárosa, Pécs szobortörténeteit, amelyek izgalmasan fonódnak össze a magyar történelem és a személyes életútja eseményeivel. A virtuális jelenlétben megszülető produkció a dokumentumszínház, a városi séták és az influenszervideók stílusát ötvözi. Középpontjában a közösség, a hatalom és a kollektív emlékezet kérdései állnak.















Fotók: Kovács Anett/Vincze Alina/Tóth László
“A köztéri szobrok történetének felfejtésén keresztül a produkció megmutatja , hogy milyen szelektív a társadalmi emlékezetünk, és milyen erősen befolyásolják az egyes hatalmi-politikai szólamok, mire emlékszünk és hogyan. Ám az egész csak érdekes történelemóra lenne, ha Kelemen Kristóf nem töltené meg mindezt személyességgel.”
(Puskás Panni, revizor.hu)
“Minden mindennel összefügg, persze, és a látszólag esetleges módon felvetett szálak izgalmas csomópontba futnak össze, miközben a személyességtől, az önironikus játékosságtól van az előadásnak valami cool bája is.”
(Rádai Andrea, Magyar Narancs)
“A fiatal dramaturg-rendező szubjektív idegenvezetése sokkal több puszta városismertetésnél. Kelemen igazi színházi gondolkodó, eredeti ötletekkel tágítja a színházról alkotott elképzelésünket, ahelyett hogy az elvárásoknak megfelelve a klisé pici terébe szorítaná magát, ezzel pedig minket, nézőket is. (...) A Niké, szabadságunk szobra című előadás kuriózum a magyar színházi palettán, ami után egészen biztosan más szemmel fogjuk szemlélni köztereink bronzalakjait.”
(Korcsmáros Felícia, Index)
“Kelemen Kristóf kedves személyiségének pedig éppen a lazaság az egyik fő ismérve, ami minden műfajban szerencsésen ütköztethető az autokrata rendszerek merev vonalasságával.”
(Kutszegi Csaba, Kutszelistílus.hu)
“A köztéri szobrok történetének felfejtésén keresztül a produkció megmutatja , hogy milyen szelektív a társadalmi emlékezetünk, és milyen erősen befolyásolják az egyes hatalmi-politikai szólamok, mire emlékszünk és hogyan. Ám az egész csak érdekes történelemóra lenne, ha Kelemen Kristóf nem töltené meg mindezt személyességgel.”
(Puskás Panni, revizor.hu)
“Minden mindennel összefügg, persze, és a látszólag esetleges módon felvetett szálak izgalmas csomópontba futnak össze, miközben a személyességtől, az önironikus játékosságtól van az előadásnak valami cool bája is.”
(Rádai Andrea, Magyar Narancs)
“A fiatal dramaturg-rendező szubjektív idegenvezetése sokkal több puszta városismertetésnél. Kelemen igazi színházi gondolkodó, eredeti ötletekkel tágítja a színházról alkotott elképzelésünket, ahelyett hogy az elvárásoknak megfelelve a klisé pici terébe szorítaná magát, ezzel pedig minket, nézőket is. (...) A Niké, szabadságunk szobra című előadás kuriózum a magyar színházi palettán, ami után egészen biztosan más szemmel fogjuk szemlélni köztereink bronzalakjait.”
(Korcsmáros Felícia, Index)
“Kelemen Kristóf kedves személyiségének pedig éppen a lazaság az egyik fő ismérve, ami minden műfajban szerencsésen ütköztethető az autokrata rendszerek merev vonalasságával.”
(Kutszegi Csaba, Kutszelistílus.hu)
(Puskás Panni, revizor.hu)
“Minden mindennel összefügg, persze, és a látszólag esetleges módon felvetett szálak izgalmas csomópontba futnak össze, miközben a személyességtől, az önironikus játékosságtól van az előadásnak valami cool bája is.”
(Rádai Andrea, Magyar Narancs)
“A fiatal dramaturg-rendező szubjektív idegenvezetése sokkal több puszta városismertetésnél. Kelemen igazi színházi gondolkodó, eredeti ötletekkel tágítja a színházról alkotott elképzelésünket, ahelyett hogy az elvárásoknak megfelelve a klisé pici terébe szorítaná magát, ezzel pedig minket, nézőket is. (...) A Niké, szabadságunk szobra című előadás kuriózum a magyar színházi palettán, ami után egészen biztosan más szemmel fogjuk szemlélni köztereink bronzalakjait.”
(Korcsmáros Felícia, Index)
“Kelemen Kristóf kedves személyiségének pedig éppen a lazaság az egyik fő ismérve, ami minden műfajban szerencsésen ütköztethető az autokrata rendszerek merev vonalasságával.”
(Kutszegi Csaba, Kutszelistílus.hu)
Koncepció, előadó: Kelemen Kristóf
Vendég: Sterner Ildikó
Operatőr: Vincze Alina
Zene, hang: Márton Péter
Videó: Gyenei Péter, Virág Balázs
Produkciós vezető: Totobé Anita, Böröcz Judit
Produkciós munkatárs: Totobé Anita
Fény- és hangtechnikus: Lengyel Ákos
Dokumentáció: Dinea László, Gyökér Róbert
Külön köszönet: Kovács Anett, Kelemen Dezső
Produkció: Trafó Kortárs Művészetek Háza
Támogatók: FÜGE Produkció, Jurányi Produkciós Közösségi Inkubátorház
A produkció a Liberty nemzetközi együttműködés keretében az Európai Unió Kreatív Európa Programjának támogatásával jött létre.
Vendég: Sterner Ildikó
Operatőr: Vincze Alina
Zene, hang: Márton Péter
Videó: Gyenei Péter, Virág Balázs
Produkciós vezető: Totobé Anita, Böröcz Judit
Produkciós munkatárs: Totobé Anita
Fény- és hangtechnikus: Lengyel Ákos
Dokumentáció: Dinea László, Gyökér Róbert
Külön köszönet: Kovács Anett, Kelemen Dezső
Produkció: Trafó Kortárs Művészetek Háza
Támogatók: FÜGE Produkció, Jurányi Produkciós Közösségi Inkubátorház
A produkció a Liberty nemzetközi együttműködés keretében az Európai Unió Kreatív Európa Programjának támogatásával jött létre.